Tiem, kam drosmīgi sapņi.
Ja ilgstoši kulsies pa vietējo mērogu, vari nodrošināt dzīvi, bet vai ir sanācis padomāt, kas notiktu, ja izietu plašākos ūdeņos?
Teiksim, savu preci ienestu ārzemēs.
Latvijas gadījumā ir dzirdēti neskaitāmi attaisnojumi, lai to nedarītu.
“Bet tirgus ir pārsātināts! Kam es tāds vajadzīgs?”
“Mums nepietiek resursu. Prātīgāk ir koncentrēties uz Latviju.”
“Mēs neesam to darījuši… Es nezinu, vai esam gana labi…”
Jā, dažkārt kāds no šiem argumentiem ir pamatots. Bet ko darīt, ja Tavs produkts kvalitātē reāli neatpaliek no pašiem labākajiem nozares spēlētājiem? Piemēram, Latvijā ražotās mēbeles nereti nav ne ar ko sliktākas par ārzemju analogiem. Vai arī atsevišķi mūsu modes mākslinieki spēj izgriezt pogas rietumniekiem. Lai kāda būtu Tava sfēra, vari to izmantot savā labā.
Latvijā dzīvo divi miljoni, bet Eiropas Savienībā – 450 miljoni cilvēku. Pietiek apgūt vienu lielo pilsētu, lai nodrošinātu savam zīmolam rekorda noietu. Mājasdarbs ir gudri pielāgot zīmolu noskatītajam reģionam, kā arī izveidot simpātisku kampaņu skanīgā, teicami noslīpētā vietējā valodā. Lai to visu paveiktu, vispirms izpēti konkrētās pilsētas paradumus – katrai ir sava specialitāte un tematika, kas spēj uzrunāt. Bieži tas ir kāds lokālais pielūgsmes objektu, teiksim, sporta komanda vai mākslinieks. Sadarbojies ar to, iegūsti pozitīvu publicitāti un pirmais solis ir paveikts. Metodes prasmīgā sava zīmola pielāgošanā svešā vietā ir dažādas, bet būtība, ka tas ir ceļš uz izaugsmi, nemainās.
Lai būtu drošs, ka nepalaidi garām iespēju tikai aiz nedrošības, kautrīguma vai slinkuma, sakarīgs rīcības variants ir sakopot spēkus un pamēģināt. Pārliecinoši noprezentē sava zīmola pievilcīgās īpašības, un puse darba būs paveikta. Šāds piegājiens strādā, it īpaši, ja spēj pieturēties pie uzskata, ka ar savu ražojumu uzlabo cilvēku dzīves. Pēc foršiem produktiem vienmēr pieprasījums ir visā pasaulē, vienalga cik piesātināts skaitās konkrētais tirgus.
Psiholoģiski runājot, spēja šādi pozicionēt sevi saistās ar pašvērtējumu. Lai šķirtos no kūtruma, būs vajadzīga pārliecība par saviem spēkiem. Uzsūcot pārliecību, būsi neapstādināms/-a. Viens veids, kā iegūt vajadzīgo pārliecības devu, ir precīzi atrast sava biznesa stiprās vietas un pietušēt mīnusus. Vari to darīt pašrocīgi, bet vari arī griezties pie mums, lai gūtu akmens cietu pārliecību par savu varēšanu, kā arī saņemtu nepieciešamo atbalstu (PR, juridisko, psiholoģisko) savam eksporta lēcienam. Skeptiķim tas izklausās pārspīlēts optimisms, bet darītāji, t.sk. no mūsu pašas Latvijas, ir pierādījuši, ka uzbūvētie šaubi kalni ir gāžami.
Leave a Reply