Blog

  • Kā noturēt uzmanību: trīs strādājošas tehnikas

    Kā noturēt uzmanību: trīs strādājošas tehnikas

    Lasītāja uzmanības noturēšana – ja apgūsi šo iemaņu, tā būs liela uzvara. Un to var apgūt. Neatkarīgi no tava pašreizējā rakstniecības līmeņa ikvienam noder sistemātiskas vadlīnijas, sekmējot talanta pilnīgu atplaukšanu. Sekojošajās rindās trīs knifi ar piemēriem.

    #1 Nesteigšanās

    Mūsdienu steidzīgajā pasaulē liksies kā sveša tematika, bet lasītāja uzmanību saglabāsi ar nesteigšanos. Prasme nesteigties ir spēcīga rakstnieka iezīme. Tas nozīmē prasmi notikumus izklāstīt pakāpeniski, atstājot stāstā vietu intrigai. Ar šādu pieeju visas kārtis nebūs atklātas vienā mirklī, un vēlme uzzināt tālākos notikumus lasītājam kalpos kā stimuls neaizvērt grāmatu. To skaidro psiholoģija – cilvēkiem mūždien paticis prognozēt un ielūkoties nākotnē. Tā kā neatklāj galaiznākumu priekšlaikus.

    Viena konkrēta tehnika, caur kuru vari īstenot nesteigšanos gaumīgā manierē: atklāj stāstā faktu, pirms to uzzina pats aprakstītais varonis. Šoreiz pieņemsim, ka stāstā figurē tēls – latīņamerikānis Rikijs. Te būs piemērs ar fragmentu no stāsta: 

    Rikijs savā Puertoriko dzīvoklī jau berzēja rokas, kā okeāna otrā pusē Ziemeļeiropas tirgos pašražotās šampanieša pudeles – tas nozīmēja milzu peļņu. Vien parakstot līgumu ar Latvijas partneriem, Rikijs vēl neapzinājās, ka Eiropas Ekonomikas zonā produktus ar viņa dzēriena sastāvošajām ķimikālijām nemaz nevar tirgot… Attiecīgi – pēc tam būs juridiskās nepatikšanas.

    Ja stāsta varonis nezina, ka ir liegums tirgot šampanieti, bet lasītājs to zina, tas veido turpmākās rindas par aizraujošām.

    #2 Jēgpilna rakstīšana

    Attīstot iepriekš minēto domu dziļāk, spēcīgs rakstnieks būs tik pacietīgs, lai nerakstītu tikai numura atsišanas nolūkos. Tas nozīmē: izsakies un raksti ar jēgu. Reizēm var rasties vēlme pielietot skanīgas frāzes, salīdzinājumus vai analoģijas, bet, izvērtējot objektīvi, tām vienkārši nav pielietojuma konkrētajā stāsta vietā.

    Piemērs: reiz rakstot vienu grāmatu, man radās vēlme pielīdzināt basketbola spēli diskotēkai, jo abās divās ir redzamas cilvēku kustības zāles ietvaros un abās divās lielāko piekrišanu gūst veiklākie. Tomēr, ja šo salīdzinājumu ievietotu sākotnēji iecerētajā vietā, secināju, ka teksts kļūtu pārsātināts, un novirzītu lasītāju no galvenās domas. Tādēļ šo, manuprāt, precīzo basketbola pielīdzināšanu diskotēkai pataupīju citai vietai. Tātad – pacietīgi sagaidi vietu, kur integrēt savu kolosālo frāzi, nevis raksti tikai, lai izklausītos kā spics rakstnieks. Ja veidosi apjomīgu stāstu, teiksim, 200+ lapaspušu grāmatas izskatā, augsta varbūtība, ka vēlāk tekstā sagaidīsi iespēju dabīgā ceļā pielietot savu stilīgo frāzi.

    Jēgpilnā rakstīšanā ir vēl kāds būtisks moments. Ja gribi panākumus, saprotami izklāsti galveno vēstījumu, kuru iecerēji aizvadīt līdz lasītājam. Lai to paveiktu, nepieciešams draudzēties ar domu mest nost lieko. Gluži tāpat kā ikdienas darbu organizēšanā, māksla ir sadalīt prioritātes pēc svarīguma pakāpes. Citējot atzīto latviešu runas pedagoģi Antoniju Apeli, galvenais ir “nesvarīgāko daļu pakārtot svarīgākajai”. Ar tādu pieeju būs vieglāk nodzēst liekos tēmu zarus, vārdus, salīdzinājumus u.tml. Ieteikums: nosaki to, ko gribi, lai lasītājs atceras. Tad tekstu būvē ap prioritārajām tēmām.

    Bonuspunktu jēgpilnā rakstīšanā iegūsi, ja izvairīsies no vienveidības, tāpēc izsakies gan vienkārši, gan dažādi. Lai saglabātu vienkāršību, izslēdz vēlmi lielīties ar terminiem. Lai ievērotu dažādību, attīsti spēju piemeklēt trāpīgus sinonīmus.

    #3 Stāsta iedzīvināšana

    Tagad, kad sabiedēju ar to, cik svarīgi ir rakstīt ar jēgu, vai paliek vieta atslābumam un nesvarīgam tekstam? Patiesību sakot, arī nesvarīgo vajag! Ar to domāju dažādas dekoratīvās detaļas. Ļoti iespējams, tās nebūs izšķirošas galvenā ziņojuma nodošanā, bet tajā pašā laikā būs, jo caur detaļām lasītājam parādīsi notiekošo, ne tikai pastāstīsi. Nevis pastāstīšana, bet parādīšana lasītāja apziņā panāks iedzīvinātu stāstījumu, sekmējot emocionālu pieķeršanos, kas novedīs pie vēlmes turpināt lasīt.

    Lai detaļu aprakstīšana būtu lietderīga, tam domāti īpašības vārdi, kurus pievieno savam sakāmajam. Piemēri:

    puisis bija priecīgs;

    gados pavecais skolas direktors izskatījās sanervozējies;

    baltajā kreklā tērptā viesmīle attiecās jauki un saprotoši.

    Šādas dekorācijas palīdz lasītājam sajust to, ko mēs vēlamies, lai lasītājs sajūt. Lieliski strādā arī tas, kas lasītāju auditorijai ir pazīstams un uzjundī specifiskas atmiņas, teiksim, no pusaudža gadiem. Piemērs: Vecāki devās prom un nu es sēdēju ģimenes automašīnas priekšējā krēslā turot stūri jeb – kā vecāki prom, tā es braukājos pa pilsētu.

    Attīstot stāsta iedzīvināšanu, noderēs, ja pieslēgsi ticamību (ar nosacījumu, ka tavs darbs nav fantastikas žanra). Ticamību veicinās precīzi fakti. Taču nolūks nav ražot “Panorāmas” ziņas, bet gan iedzīvinātu stāstu. Nevis sausi nolasi datus, bet ietērp informāciju krāsainos toņos, proti, faktus papildini ar īpašības vārdiem. Piemēram, labāk neraksti šādi: “Par NBA čempioniem kļuva Dirks Novickis un Pau Gasols.” Tā vietā var uzrakstīt: “Pasaules spēcīgākajā basketbola čempionātā triumfēja divi ļoti gari eiropieši – tālmetienus metošais vācietis Novickis un kustīgais spānis Gasols.”

    Iedzīvināšanai strādā arī anekdotes, jo cilvēkiem patīk humora deva. Piemēram: Plkst.18.15 vienā vakarā pagājušajā mēnesī basketbolists Andris Biedriņš stāvēja pie Filadelfijas “76ers” treniņzāles durvīm, ar ieplestām acīm brīnoties, kāpēc apsargs viņu nevēlas laist iekšā uz vakarā gaidāmo NBA spēli, kurā viņam kā viesu komandas spēlētājam būtu jāpiedalās. Par laimi, autostāvvietas laukums bija tukšs, jo spēles sākums bija 20.00, tādēļ neviens notikušo neredzēja.

    Tekstu iespējams iedzīvināt arī citos veidos, piemēram, pielietojot tiešo runu un attīstot interesantu dialogu starp tēliem. Galvenais ir vedināt uz to, lai lasītais iegūtu realitātes sajūtu. To mēs panākam ar iepriekšējās rindās minētajām tehnikām. Jo reālāks lasījums, jo lasītāja mentālās spējas sāk darboties grāmatas autora interesēs, un galu galā motivē grāmatas izlasīšanu no pirmā līdz pēdējam burtam.

    Atceries:

    1) Izklāsti savu stāstāmo pacietīgi.

    2) Turies pie galvenā ziņojuma nodošanas.

    3) Izdekorē tekstu un ne tikai izstāsti, bet parādi notiekošo.

     

     

     

     

  • Kā noturēt pozitīvismu

    Kā noturēt pozitīvismu

    “Kā panākt, lai sevis attīstīšana kļūst par ieradumu” – ar šādu prezentāciju ceturtdien Saules akmenī uzstājās mūsu cilvēks A.Raudziņš.

    Kā viens no piemēriem bija grāmatas stāsta uzrakstīšana un nepieciešamais mentālais darbs un vingrinājumi, lai tik apjomīgu projektu no idejas pārvērstu galarezultātā. Tās pašas tehnikas arī lieti noder, lai izvairītos no tāda sindroma kā izdegšanas.

    Papildus tam lekcijā bija piemēri no dažādām sfērām, t.sk. darbošanās profesionālajā sportā, kuri apliecināja mentālas sagatavotības nozīmi.

  • Jurists būs sabiedrotais

    Priekš kam vajadzīgs jurists? Lai bizness ritētu gludi un neatgadītos moments: “BĀC, aizmirsu, nepadomāju…”

    Brīvi pieejamie resursi internetā vēl nenozīmē zināšanas, kā šo informāciju piemērot un izmantot konkrētos gadījumos. Atverot Latvijas Vēstnesi vai likumi.lv, ir viegli apmaldīties vai palaist garām kādu svarīgu dokumentu.

    Viens risinājums ir pašam piedalīties apmācībās un semināros, tādējādi radot izpratni par jurisprudenci. Vai arī vari paprasīt, lai to izdara Tavā vietā. Efektīvāks droši vien būs otrais variants, jo parēķini, ko varētu izdarīt tajā laikā, kamēr buries pa dokumentiem, cenšoties izprast likumdošanas sistēmu.

    Kāpēc divas papildus speciālās nozares?

    ARKA Group ir īpaša ar to, ka juridiskajā frontē piedāvā arī divas speciālās nozares – sportu un tūrismu.

    Nav forši, ja paliec bez apsolītā pakalpojuma no kādas aviokompānjas vai arī radušās domstarpības, ja ir saistība ar lielo sportu. Tādēļ papildus vispārīgajiem tiesību jautājumiem kā nišas pakalpojumu esam attīstījuši sporta tiesības un tūrisma tiesības. Šīs nozares ir specifiskas, kur nepieciešamas zināšanas, kā arī pieredze.

    Sporta tiesības ir specifiska nozare, kurā valda savi īpašie noteikumi. Starptautiskā Olimpiskā komiteja un Pasaules antidopinga aģentūra ar saviem globālajiem noteikumiem, kuriem līdzīgu nav citās nozarēs. Speciālā sporta šķīrējtiesa – Šveices CAS, kuras jurisdikcijai pakļaujas teju visas pasaules sporta organizācijas.

    Tūrisma tiesības ir ar speciāliem likumiem un noteikumiem apaugusi nozare, kur Eiropas Savienība cenšas ieviest kārtību. Tikmēr arī katras nacionālās valsts likumos ir ļoti daudz juridisku jautājumu, kas attiecas uz tūristiem un tūrisma aģentūrām, aviokompānijām, pārvadātājiem, aģentiem, utt.

    Ja kādreiz rodas vajadzība specifiskajās sporta vai tūrisma tiesībās, tagad zini kurp vērsties. 😉

    P.S. Atceries, ka profesionāls jurists var apsolīt izdarīt tikai to, kas ir iespējams un ir likumīgs; tajā pašā laikā ar to var būt gana, lai Tava uzņēmuma darbība norisētu gludi.

  • Ko es iemācījos no E.J. Rowland?

    Ko es iemācījos no E.J. Rowland?

    Darbojoties basketbola klubā “VEF Rīga” laikā, kad tas virzījās par nopietnu spēku Eiropā, man sanāca būt apkārt talantīgajam amerikāņu basketbolistam Īdžejam Roulendam (E.J. Rowland).

    Viņš Rīgā ieradās tajā dzīves posmā, kad sportistiem parasti ir pats karjeras plaukums – 29 gadu vecumā, taču ar sliktu pēcgaršu par nesenāko sezonu. To Īdžejs bija pavadījis Malagas komandā no spēcīgās Spānijas līgas. Pārcelšanās no Andalūzijas uz Baltiju sportiskajā ziņā viņam uz papīra skaitījās solis lejup, bet faktiski – tas bija kļuva par fantastisku gadu Roulenda dzīvē.

    Kā viņš dabūja gatavu? Pavisam vienkārši. Pateicoties apzinātam lēmumam nonākt vidē, kas viņu atbalsta. Īdžejs Rīgā ieguva pilnu komandas uzticību, kā rezultātā varēja izpausties kā basketbolists un attiecīgi piepildīt savu patieso potenciālu. Īdžejs varēja būt viņš pats.

    Ja pēc neveiksmīgās sezonas Spānijā viņš būtu aizskrējis pēc mazliet naudīgāka piedāvājuma nekā Rīgā, ļoti iespējams, Īdžejs turpinātu mocīties ar pārliecības trūkumu. Tā vietā, lai skraidītu pa kāmju riteniņu, Roulends stratēģiski lēma doties uz sev parocīgu vidi, kas palīdz atraisīties. Tas nozīmēja atteikties no tūlītēja komforta kā drusciņ augstāka atalgojuma, taču šī investīcija bija ko vērta, atnesot iespaidīgas dividendes.

    Sezonu Rīgā Īdžejs pabeidza ar VTB League čempionāta vērtīgākā spēlētāja balvu, kas Eiropas basketbolā ir kā izcils novērtējums. Investīciju gads atvēra maisam galu vaļā – Roulends kļuva par miljons dolāru spēlētāju.

    Princips ieguldi gudri un saņem dāsnu atdevi darbojas kā sporta biznesā, tā jebkurā citā sfērā. Ir variants pārvilkt gadu no gada, domājot tikai par šodienu, bet tikpat labi vari pieņemt stratēģisku lēmumu, kas balstīts uz attīstību. Jā, būs jāiegulda un vajadzēs pacietību…taču kas ir patīkamāk?

    1. Zemapziņā nepārtraukti trīcēt par nākotni (jo gribi rezultātu momentā), bet reāli neesi radījis segumu, lai nākotne būtu patīkama.
    2. Būt vidē, kur tiec atbalstīts un kur gūsti pārliecību, lai varētu attīstīties un augt.

    Dabīgi, ka atbilde mainīsies atkarībā no mērķiem, bet, ja domā par ilgtspējību, rekomendējams ir otrais variants – nekautrēties investēt sevī.

    Nopērc to grāmatu, kuras pasūtīšana no Amazones nav lēta, toties ir pilna padomiem un rosinās jaunas idejas. Piesakies uz tiem online kursiem, par kuros sniegtajām zināšanām neviens Latvijā nav dzirdējis. Izvēlies to darbu, kas sekmē pašattīstību, nevis gremdē to.

    Īdžejs Roulends parādīja, ka šāda filosofija sniedz auglīgu rezultātu.

    Ierakstu veidojis: Artūrs Raudziņš.

    Foto: Mikus Kļaviņš

  • Pārvarēt Latvijas limitācijas, ieejot ārzemju tirgos

    Pārvarēt Latvijas limitācijas, ieejot ārzemju tirgos

    Tiem, kam drosmīgi sapņi.


    Ja ilgstoši kulsies pa vietējo mērogu, vari nodrošināt dzīvi, bet vai ir sanācis padomāt, kas notiktu, ja izietu plašākos ūdeņos?

    Teiksim, savu preci ienestu ārzemēs.

    Latvijas gadījumā ir dzirdēti neskaitāmi attaisnojumi, lai to nedarītu.

    “Bet tirgus ir pārsātināts! Kam es tāds vajadzīgs?”

    “Mums nepietiek resursu. Prātīgāk ir koncentrēties uz Latviju.”

    “Mēs neesam to darījuši… Es nezinu, vai esam gana labi…”

    Jā, dažkārt kāds no šiem argumentiem ir pamatots. Bet ko darīt, ja Tavs produkts kvalitātē reāli neatpaliek no pašiem labākajiem nozares spēlētājiem? Piemēram, Latvijā ražotās mēbeles nereti nav ne ar ko sliktākas par ārzemju analogiem. Vai arī atsevišķi mūsu modes mākslinieki spēj izgriezt pogas rietumniekiem. Lai kāda būtu Tava sfēra, vari to izmantot savā labā.

    Latvijā dzīvo divi miljoni, bet Eiropas Savienībā – 450 miljoni cilvēku. Pietiek apgūt vienu lielo pilsētu, lai nodrošinātu savam zīmolam rekorda noietu. Mājasdarbs ir gudri pielāgot zīmolu noskatītajam reģionam, kā arī izveidot simpātisku kampaņu skanīgā, teicami noslīpētā vietējā valodā. Lai to visu paveiktu, vispirms izpēti konkrētās pilsētas paradumus – katrai ir sava specialitāte un tematika, kas spēj uzrunāt. Bieži tas ir kāds lokālais pielūgsmes objektu, teiksim, sporta komanda vai mākslinieks. Sadarbojies ar to, iegūsti pozitīvu publicitāti un pirmais solis ir paveikts. Metodes prasmīgā sava zīmola pielāgošanā svešā vietā ir dažādas, bet būtība, ka tas ir ceļš uz izaugsmi, nemainās.

    Lai būtu drošs, ka nepalaidi garām iespēju tikai aiz nedrošības, kautrīguma vai slinkuma, sakarīgs rīcības variants ir sakopot spēkus un pamēģināt. Pārliecinoši noprezentē sava zīmola pievilcīgās īpašības, un puse darba būs paveikta. Šāds piegājiens strādā, it īpaši, ja spēj pieturēties pie uzskata, ka ar savu ražojumu uzlabo cilvēku dzīves. Pēc foršiem produktiem vienmēr pieprasījums ir visā pasaulē, vienalga cik piesātināts skaitās konkrētais tirgus.

    Psiholoģiski runājot, spēja šādi pozicionēt sevi saistās ar pašvērtējumu. Lai šķirtos no kūtruma, būs vajadzīga pārliecība par saviem spēkiem. Uzsūcot pārliecību, būsi neapstādināms/-a. Viens veids, kā iegūt vajadzīgo pārliecības devu, ir precīzi atrast sava biznesa stiprās vietas un pietušēt mīnusus. Vari to darīt pašrocīgi, bet vari arī griezties pie mums, lai gūtu akmens cietu pārliecību par savu varēšanu, kā arī saņemtu nepieciešamo atbalstu (PR, juridisko, psiholoģisko) savam eksporta lēcienam. Skeptiķim tas izklausās pārspīlēts optimisms, bet darītāji, t.sk. no mūsu pašas Latvijas, ir pierādījuši, ka uzbūvētie šaubi kalni ir gāžami.